Luuppi

Jouni Ruoholan Rämsöö-Brough on käden taidon mestariteos.
Jouni Ruoholan Rämsöö-Brough on käden taidon mestariteos.

Vanha brittipyörä suomalaisilla mausteilla

1920-luvun moottoripyörän kopion rakentaminen on yhdistelmä salapoliisityötä, käden taitoa ja aikamatka tekniikan historiaan.

Pirkkalalaisen omakotitalon autotallissa on ainutlaatuinen moottoripyörä. Bodycotella kunnossapitopäällikkönä työskentelevä Jouni Ruohola ryhtyi yli kymmenen vuotta sitten rakentamaan ystävänsä Kimmo Alhon kanssa kopiota 1920-luvun superpyörästä, Brough Superiorista.

Kuuden vuoden työn tuloksena omavalmistepyöriä syntyi kaksi, Ruoholan autotallissa oleva kilpuri ja Alhon siviiliversio. Pyörien suunnittelun ja rakentamisen takana on käsittämätön määrä työtunteja.

– Näköiskappaleen kyllä pystyy rakentamaan, mutta se, että se toimii ja saa suomalaisesta byrokratiasta läpi ja liikennekäyttöön, on jo toinen juttu, Ruohola sanoo.

Yhteistyön tulos

Parista moottorin lohkoaihiosta ja vanhoista valokuvista alkanut projekti on teknisine yksityiskohtineen mielenkiintoinen tarina, jossa Ruoholan ja Alhon lisäksi esiintyvät muun muassa vanha brittiläinen Morgan-kerho ja Broughin brändin omistanut Mark Upham, joka auttoi pyyteettömästi suomalaisia pelle- pelottomia.

– Kuuteen vuoteen mahtuu paljon hyviä hetkiä, yhteistyötä, avuliaita ihmisiä. Ison osan osista olemme tehneet itse. Pyörien rungot ja säiliöt teki veljeni Jari, mukana on ollut satulaseppä ja niin edelleen, Ruohola kertoo.

Autotallissa seisova kuuden vuoden työn tulos on moottoripyöräharrastajan silmiin taideteos täynnä pieniä, hienoja yksityiskohtia. Arvostusta nostaa tietoisuus siitä, että reilusti yli puolet moottoripyörän osista on alusta loppuun käsityötä, itse tehtyjä.

Kiinnostus tekniikan historiaan

Ruoholalle moottoripyörän rakentaminen on ollut aikamatka historiaan. Hän kertoo olevansa äärimmäisen kiinnostunut pioneeriajan teknisistä ratkaisuista, miten yli sata vuotta sitten sen ajan välineillä moottoripyörien Rolls-Royceksi nimetty Brough Superior on syntynyt.

– Tämän miettiminen herättää suurta kunnioitusta. He ovat olleet oman aikansa yksinpuurtajia, toteuttaneet omilla tahoillaan yhden ihmisen aivoituksia ja saaneet aikaan jotain ainutlaatuista. Se tekee nöyräksi. Meillä on kuitenkin ollut apuna tietokoneet ja modernit työstövälineet.

Ruoholalle kuuden vuoden työn tulos on sittenkin ajoneuvo, ei niinkään näyttelyesine. Rämsöö-Brough- illa on ajettu jo 3 600 kilometriä.

– Ajoa vartenhan moottoripyörät on aina tehty. Tämä on myös pahaääninen ja pirun nopea hauskanpito- väline, hän virnistää.