Veneen sisustuksen tunnelmaksi on valittu vaalea Soul.
Veneen sisustuksen tunnelmaksi on valittu vaalea Soul.

Luksusta laineille

Maailman rikkaat hankkivat ylelliset ja nopeat jahtinsa Pietarsaaresta.

Harvat ihmiset pääse- vät ihailemaan Swan- veneitä kannelta ja sisätiloista. Heihin kuuluvat vain varakkaat ostajat – ja tietenkin rakentajat. Pietarsaaren rannalla sijaitsevassa Nautorin hallissa kuhisee.

Yhdessä veneessä hyörii iso määrä rakentajia, ja pintoja peittävät vanerit ja oranssit teipit. Viereisessä veneessä pinnat ovat valmiina muovin suojissa. Puhdaslinjainen tammesta tehty sisustus hivelee silmiä.

– Siitä huokuu suorituskyky, keveys ja tyyli. Se tuoksuu ja siinä on lämmin tunnelma, teknologiajohtaja David Medina maalailee valmiin veneen ominaisuuksia.

Swan-veneen suunnittelu perustuu veneen nopeuden ja mukavuuden tasapainoon.

– Jos haluaa purjehtia nopeasti, veneen pitää olla kevyt. Jos haluaa hiljaisen ja vähän värisevän, pitää olla eristettä. Me kontrolloimme lisäpainoa niin, että saamme luksuksen tunnun mahdollisimman vähällä lisäpainolla, operatiivinen johtaja Benny Brännbacka sanoo.

Siipi nostaa venettä

Tekniikka kehittyy purjeveneissä kaiken aikaa. Yleensä innovaatiot tapahtuvat kilpapurjehduksessa, ja niitä sovelletaan luksusjahteihin.

Uusissa veneissä on esimerkiksi nostettava köli, joka helpottaa kulkemista matalissa vesissä. Kallistuva köli puolestaan korjaa nopeasti aluksen tasapainoa. Vedenalainen siipi taas nostaa venettä ja lisää siten nopeutta.

Brännbacka osoittaa hallissa yhden veneen alle, jossa käytetään jahdeissa harvinaista propellia.

– Propellissa on hydraulinen lapojen säätö, minkä ansiosta kone voi käydä tasaisella teholla koko ajan. Silti veneen kulkusuuntaa ja nopeutta voi muuttaa.

Jo vuonna 1966 perustetun Nautorin ensimmäinen Swan oli aikanaan innovaatio. Se oli suurin vene, joka onnistuttiin rakentamaan lasikuidusta. Se teki veneestä keveän ja siten myös nopean. Nykyään materiaaleina käytetään hiilikuitua ja vaahdolla täytettyä vohvelirakennetta.

Swan-mallistoon kuuluu kolme sarjaa ja niihin useita malleja. Pituudet vaihtelevat 36 jalasta 125:een eli 11 metristä 38:aan. Isoon veneeseen mahtuu hytteihin noin 15 henkeä ja 3–4 hengen miehistö.

Taidon oppii tehdessä

Nautorin veneitä valmistaa Pietarsaaressa 350 työntekijää, joista noin 30 on insinöörejä. Veneen rakentamiseen ei ole suoraa koulutusta, mutta työntekijöitä tulee hommiin esimerkiksi käsityö- tai puuseppäoppilaitoksista.

– Tässä työssä kukaan ei ole valmis. Rakentamistavat kehittyvät koko ajan, Brännbacka sanoo.

Brännbacka tekee veneitä kolmannessa polvessa. Isoisä veljineen laminoi veneitä Nautorille Bosundissa, ja isä on tehnyt töitä Nautorilla lähes 40 vuotta. Brännbacka valmistui automaatioelektroniikasta insinööriksi Svenska yrkeshögskolanista vuonna 2003 ja tuli Nautoriin heti töihin.

Medina on kotoisin Kolumbiasta. Hän muutti Italiaan opiskelemaan laiva-arkkitehtuuria ja pääsi pari vuotta sitten töihin Swanille Pietarsaareen.

– Sää on minulle vaikea Karibian meren rannalla kasvaneena, mutta täällä on talvella kaunista, Medina sanoo.

Nautorin on omistanut italialainen Leonardo Ferragamon perhe vuodesta 1998. Yhtiö teki vuonna 2019 tappiota. Veneiden hinnoittelu on vaikeaa, sillä takuuhuollot ja räätälöinnit voivat tulla kalliiksi.

– 125-jalkaiseen veneeseen tuli räätälöinti, jota ei ole tehty ikinä maailmassa. Siinä on kevyt mutta jäykkä rakenne, joka tukee painavaa lyijybulbia kölin pohjassa. Sen hitsaus vaati tutkimusprojektin korkeakoulun kanssa, Brännbacka kertoo.

– Enemmistö asiakkaista haluaa ostaa jotain, mitä muilla ei ole. Sen takia he haluavat kustomointia.

Rikkaita riittää maailmalla

Tänä vuonna Swaneja valmistuu ennätysmäärä useisiin kymmeniin vuosiin. Veneitä toimitetaan ostajille 30, ja niistä iso osa on suurimpia malleja. Uusia työntekijöitä on palkattu runsaasti tänä vuonna.

Veneiden hinnat vaihtelevat koon ja varustelun mukaan. Ylärajaa ei käytännössä ole, ja harvoin pientäkään venettä ostetaan alle miljoonalla eurolla.

Medinaa ja Brännbackaa naurattaa kysymys, onko heillä omaa Swan-venettä. Omistaja kuitenkin osti maailman ensimmäisen, Tarantella-nimisen Swanin takaisin työntekijöille. Se on vielä toukokuussa sateensuojassa toisessa hallissa.

David Medina (vas.) ja Benny Brännbacka kehittävät veneiden ominaisuuksia.David Medina (vas.) ja Benny Brännbacka kehittävät veneiden ominaisuuksia.