Pieksämäen tielle johtavat rampit ovat iso työkohde Mikkelin päässä.
Pieksämäen tielle johtavat rampit ovat iso työkohde Mikkelin päässä.

Uutta viitostietä tehdään

mobiilisti ja etänä

Modernilla tietyömaalla ei tarvita enää paperikarttoja, ja kamerakopteri on vienyt mittaamisen uudelle tasolle.

Kaivinkoneet rouhivat maata ja raskaat dumpperit vievät sitä mennessään suurella Kinnarin liittymäalueella, jolla tienkäyttäjät ovat saaneet totutella jatkuvasti vaihtuviin reitteihin. Uutta viitostietä Mikkelistä Juvalle on rakennettu Mikkelin päässä nyt kaksi vuotta.

Ulospäin kaikki näyttää perinteiseltä tienrakennukselta, mutta työmaiden toimistoilla on yhdessä vuosikymmenessä muuttunut paljon. Mikkeli–Nuutilanmäki-osuudesta vastaava Destia on toteuttanut koko työmaan tietokonemallinnuksella. Paperitulosteita on enää vähän, ja kaikki suunnittelusta toteutukseen tapahtuu jatkuvasti päivittyvän datan keskellä.

– Työmaalla on ollut suurimmillaan noin 60 kaivinkonetta, ja kaikki ovat käyttäneet tätä dataa. Vastaavasti kaivinkone mittaa toteumaa reaaliaikaisesti, jolloin työn eteneminen nähdään toimistolla, työnjohtaja Markku Kolari kuvailee.

– Kuorma-autoissa puolestaan on kännykällä toimiva mobiilisovellus, jolla voidaan jäljittää jokainen kuorma.

Tärkeintä seurannassa ei ole määrän, vaan laadun tarkkailu ja parantaminen.

– Ammattitaitoinen kaivurikuski on edelleen ammattimies, mutta uusi tekniikka tekee keskivertokuljettajat paremmiksi.

Lähitulevaisuudessa osa koneista voi työskennellä kokonaan ilman kuljettajaa.

Kopteri tarkastaa viikoittain

Mallintamisella on haluttu turha työ pois. Tarkka mallinnus vähentää pohdiskelua toteutusvaiheessa, eikä tule sellaisia törmäyksiä, etteivät rakenteet sopisikaan yhteen.

– Kaapelit ja putket ovat mukana mallinnuksessa, joten kaapelirikkoja ei käytännössä tapahdu, Kolari sanoo.

Suurena apuna työmaalla surisee noin 7 000 euron arvoinen kamerakopteri, jolla lennetään samat reitit noin viikon välein. Näin työmaan eteneminen päivittyy jatkuvasti järjestelmään, josta sitä voidaan esitellä myös tilaaja Väylävirastolle.

– Yksi drone vastaa melkoista komppaniaa mittamiehiä, hankkeen automaatio-operaattorina työskentelevä ympäristötekniikan insinööri Jukka Ruotsalainen kehuu.

Laadukkaan kopterin mittatarkkuus riittää toteamaan esimerkiksi tielle asennettavien valaisinpylväiden paikat senttien tarkkuudella. Kopterien heikko kohta on vielä korkeuserojen havaitseminen pinnoilla, joilla niitä on vähän.

– 20 minuutin lennolla pystytään kuvaamaan noin kymmenen hehtaaria maastoa, Ruotsalainen sanoo.

Kaikista rakennekerroksista otetaan tarkemittaukset. Kantava kerros ja päällysteet kartoitetaan takymetrillä, kun taas jakavan kerroksen, suodatinkerroksen ja väylärakenteen alapinnan kartoitukseen riittää gnss-tarkkuus, joka saadaan esimerkiksi kaivinkoneelta.

Insinööriajattelua alusta loppuun

Uusi tie syntyy monin paikoin neitseelliseen maastoon, joka on tyypillistä Itä-Suomea. Soljuvasti kaartelevalla linjalla on yhtäältä jylhiä kallioleikkauksia ja toisaalta pientä vahvistustyötä teettäviä pehmeikköjä. Verrattuna vaikkapa Lounais-Suomeen maasto on kuitenkin tienteolle edullista.

Mikkelistä puoliväliin Juvaa ulottuvassa Destian urakassa työskentelee noin 120 henkeä. Heistä 15 on toimihenkilöitä, ja työnjohto on pääosin Destian omissa käsissä. Se on pitkälti insinöörityötä, työmaapäällikkö Aki Loikkanen sanoo.

– Kaikki lähtee insinöörimäisestä ajattelusta, ratkaisukeskeisestä ajatusmaailmasta. Suurimmalta osin tämä on ongelmien ratkaisua aamusta iltaan. Joskus vähän pienempien, joskus isompien.

Loikkasen mielestä suuri tietyömaa on ennen kaikkea maansiirtohanke.

– On valtavat siirrettävät massat ja töiden yhteensovittaminen, kun on louhittu louhe ja siitä murskataan murske, jota työmaalla käytetään. Massasiirron ja rakenteiden optimoinnilla kilpailut ratkaistaan.

Insinööriajattelua tarvitaan jo tarjouskilpailuvaiheessa. Kisoihin ei lähdetä kokeilemaan onnea. Tarjouksen tekeminen on iso ponnistus, joka voi tuottaa satojen tuhansien eurojen kustannukset.

– Isoissa urakoissa on suuret taloudelliset riskit. Tarjous käy tarkan seulan firman hallitusta myöten. Punnitaan ja selvitellään, onko kannattavaa lähteä tarjoamaan.

Etätyöstä hyviä kokemuksia

Päättyneen talvikauden erikoisuuksia oli kaksi: poikkeuksellisen leuto sää sekä koronavirus. Loikkanen arvioi, että molemmissa on työmaalla päädytty plussan puolelle.

– Kosteimpien kohtien kuivatusrakenteita ei päästy tekemään, mutta toisaalta oli vähemmän lumityötä, ja maa ei jäätynyt kuin pinnasta. Sulatukseen tai roudan rammerointiin ei tarvinnut kalustoa.

Korona-aika puolestaan pakotti työyhteisön miettimään omia käytäntöjään ja löytämään uusia työtapoja. Lisääntyneestä etätyöstä on saatu niin hyviä kokemuksia, että sitä on tarkoitus jatkaa.

Loikkasen mukaan etätyössä on paljon myönteistä.

– Aikaansaavuus puhtaassa paperityössä on kokemukseni mukaan parempi kotitoimistolla. Laajempi etäpalaverien käyttö tehostaa varmasti toimintaa. Osa työstä taas on sellaista, että vaatisi toisen naaman näkemistä ja fiilisten haistelua. Sitä ei pysty kotoa käsin tekemään.

Kahden vuoden työn tuloksena Mikkelin–Nuutilanmäen 21 kilometrin pituisesta hankkeesta on valmiina 76 prosenttia. Uutta tielinjaa avataan käyttöön tänä vuonna, ja viimeistelyt päättyvät ensi vuonna. Uusi väylä on nelikaistainen, keskikaiteella varustettu tie.

– Tämä on neljäs iso hanke, jota olen vetämässä. Yllätykset maksavat paljon, mutta sellaisia ei ole nyt ollut, Loikkanen iloitsee.

Työnjohtaja Markku Kolari  reissaa töissä Kuopiosta käsin.– Yhteispeli työntekijöiden ja työnantajan välillä on toiminut hienosti, Insinööriliiton jäsen sanoo.Työnjohtaja Markku Kolari reissaa töissä Kuopiosta käsin.– Yhteispeli työntekijöiden ja työnantajan välillä on toiminut hienosti, Insinööriliiton jäsen sanoo.Jukka Ruotsalaisen ohjaama kamerakopteri tuottaa säännöllisillä lennoillaan valtavasti hyödyllistä dataa niin suunnitteluun kuin toteutukseen.Jukka Ruotsalaisen ohjaama kamerakopteri tuottaa säännöllisillä lennoillaan valtavasti hyödyllistä dataa niin suunnitteluun kuin toteutukseen.Riista-aidan rakentamisessa on käsityötäkin.Riista-aidan rakentamisessa on käsityötäkin.21 kilometrin osuudella työskentelee noin 60 kaivinkonetta.21 kilometrin osuudella työskentelee noin 60 kaivinkonetta.Viitostien vilkas liikenne ylittää sillalla keskeneräisen uuden tien.Viitostien vilkas liikenne ylittää sillalla keskeneräisen uuden tien.Pian avattavaa tieosuutta 10 kilometriä Mikkelistä Juvalle.Pian avattavaa tieosuutta 10 kilometriä Mikkelistä Juvalle.Särkämäisessä vanha linja on katkaistu, ja liikenne kulkee kiertoreittiä.Särkämäisessä vanha linja on katkaistu, ja liikenne kulkee kiertoreittiä.Uusi väylä on nelikaistainen keskikaidetie. Tielinja on nykyiseen tapaan jatkuvasti kaarteleva.Uusi väylä on nelikaistainen keskikaidetie. Tielinja on nykyiseen tapaan jatkuvasti kaarteleva.