Insinööri janoaa haasteita
TEKSTI ja KUVAT: Janne Luotola
Jatkuva opiskelu ja uusien tehtävien hankkiminen voi viedä ulkomaille.
Saint-Gobain Weberin tuote- ja kehityspäällikkö Hassan Raad esiintyy reippaasti Insinööriliiton 100-vuotisjuhlavideolla yhtenä neljästä haastatellusta, jotka yhdessä piirtävät kuvaa insinöörien ammattikunnasta.
Esiintymistaitoa Raad tarvitsee normaalisti rakennusalan yrityksen koulutuksissa ja asiakastilaisuuksissa. Live-webinaarissa hänellä on ollut yleisönä toista sataa henkeä.
Raadin erottaa monesta insinööristä se, että hän ei ole kantasuomalainen. Libanonilaisen diplomaattiperheen poika syntyi vuonna 1981 Suomessa, muutti pian vanhempiensa kotimaahan ja palasi pysyvästi Suomeen vuonna 1995. Hän opetteli suomen kielen pikavauhtia täysin alkeista.
– Historian kokeen jälkeen opettaja pyysi minut luokan eteen. Hän sanoi oppilaille, että olen ollut reilut kolme kuukautta Suomessa ja sain silti keskiarvoa paremman arvosanan. Kaikki taputtivat. Siitä se innostus kasvoi.
Raad arvostaa nykyisessä kotimaassaan Suomessa työmoraalia, jonka ymmärtää etenkin rakennusalan standardointityössä.
– Se luo rauhaa, kun tietää, että systeemi toimii.
Opittavaa suomalaisilla on Raadin mielestä itsensä markkinoimisessa. Suomalaiset tekevät projektinsa loppuun ja siirtyvät vähin äänin seuraavaan. Hänestä olisi aihetta tuoda osaamiselle kansainvälistä näkyvyyttä.
Kokonaisuus pysyy hanskassa
Uransa Raad aloitti harjoittelijana NCC:llä vuonna 2003. Seuraavana vuonna hän pääsi harjoitteluun työnjohtoon. Valmistuttuaan hän toimi työmaainsinöörinä ja vastaavana mestarina. Vuonna 2011 hän vaihtoi Weberin kehityspäälliköksi. Kehityspuoli keskittyy tuotteiden kehittämiseen ja laadusta huolehtimiseen.
Pari vuotta sitten palettiin tuli lisäksi tuotepäällikön tehtäviä. Tuotepuoli yhdistää myynnin, markkinoinnin, kehityksen sekä asiakkaan tarpeet ja luo niistä lisäarvoa.
– Tykkään siitä, että minulla on koko paletti kasassa. Näen koko toimintaympäristön ja sen, mitä siellä tapahtuu, Raad sanoo.
Tuotekehitys on tärkeää myös työnantajalle, joka on kirjannut t&k-toiminnan yrityksen strategiaan. Rakennustuotteiden ja jakelun lisäksi yritys kehittää jatkuvasti tuotteita erikoismateriaaleista.
– Kehitämme esimerkiksi itsepuhdistuvia laseja julkisivuihin ja valon mukaan himmeneviä laseja.
Saint-Gobain on kansainvälinen rakennustuotteita valmistava yritys, joka työllistää Suomessa noin tuhat henkeä. Sen Weber-liiketoimintayksikkö työllistää noin 230 henkeä, joista noin 20 toimii kehityspäällikköinä tai laboratorioteknikkona tuotekehitystehtävissä. Raadin mielestä tuotekehitykseen pitäisi panostaa koko Suomessa.
– Jos tehdään työtä vain nykyisillä tuotteilla, tie on kuljettu loppuun aika nopeasti. Joko pitää kehittää uusia tuotteita tai löytää uusi markkina eli luoda uusia tuotteita olemassa olevasta teknologiasta.
Kolmas tutkinto valmistuu
Raad valmistui rakennustekniikan insinööriksi Stadiasta vuonna 2005. Hän aloitti heti perään rakentamisen ja kiinteistöjohtamisen maisteriohjelman Saksassa Berliinin yliopistossa ja valmistui diplomi-insinööriksi pari vuotta myöhemmin. Nyt hänellä on lopputyön palauttamista vaille valmis eMBA-tutkinto.
– Tykkään haastaa itseäni aina, jos haaste tuo itselleni lisäarvoa.
Kouluttautuminen on arkipäiväistä myös työelämässä, sillä Weber järjestää omia kursseja. Ne käsittelevät esimerkiksi tuotepäällikön tehtäviä, kuten markkina-analyysiä tai bisnesstrategiaa, tai yleisiä aiheita, kuten kilpailulainsäädäntöä tai tietoturvaa. Lisäksi Raad opiskelee itsenäisesti akustiikkaa.
– Jokainen osaa sanoa itse parhaiten, missä haluaa kehittyä, ja työantajan pitää mahdollistaa se.
Komennus houkuttelee
Raad työskentelee Helsingissä ja asuu kaupungissa kerrostalossa vaimonsa kanssa. Vapaa-ajalla Raad harrastaa muun muassa porrasjuoksua ja valokuvaamista. Judo jäi loukkaantumisen vuoksi pari vuotta sitten, ja sen jälkeen hän innostui hiihdosta.
– Välillä on raskaita työpäiviä, ja urheilu on paras tapa keskeyttää se ja siirtyä privaattimoodiin.
Tavoitteena Raadilla on edetä työuralla eteenpäin ja päästä ulkomaan komennukselle. Kiinnostava paikka olisi jokin, jossa ”tapahtuu ja paukkuu” ja jossa bisneksen kehittämistä joutuu tarkastelemaan erilaiselta kantilta kuin kotimaassa.
– Dubai houkuttelee, koska se on niin monen kulttuurin yhteenliittymä, ja sinne on valikoitu varmasti hyviä yksilöitä.