Kun ääni puuttuu
Sähkömoottoripyörien yleistymistä jarruttaa toimintamatkan lyhyys, kallis hinta ja moottoripyörälle ominaisen äänen puuttuminen. Alan liikkeissä sähköllä kulkeva moottoripyörä on edelleen harvinainen poikkeus perinteisten moottoripyörien rivissä.
Vantaan Biketeamissa moottoripyöriä myyvän Pyry Suomalaisen mukaan sähkömoottoripyöriä kyllä kysytään, mutta tarjonnan vähäisyys ja toistaiseksi onneton toimintasäde kallistaa ostajan vaakakupin kielteiselle kannalle.
– Ja puuttuuhan niistä myös ääni. Tämä on fiilislaji, eikä äänen puuttumista kannata vähätellä.
Hinta nousee pilviin
Suomalaisen mukaan monet moottoripyörävalmistajat ovat kyllä yrittäneet kehittää markkinoille kilpailukykyistä keskisuurta tai isoa sähkömoottoripyörää, mutta tulokset ovat toistaiseksi jääneet laihoiksi.
– Ongelma on teknologinen kehitys ja hinta. Isojen sähkömoottoripyörien hinta nousee herkästi 60 000 euroon, ja se on liikaa. Niiden läpimurto markkinoilla on täysin kiinni teknisestä kehityksestä.
Suomalainen ei usko motoristien suhtautuvan ympäristökysymyksiin sen löperömmin kuin kansa keski- määrin.
– Jos sähkömoottoripyörästä tulee hinnan ja käyttöominaisuuksien osalta kilpailukykyisempi, kyllä niiden markkinaosuus kasvaa siinä missä sähkö- autojenkin, hän sanoo.
Poliisi kokeili viime ajokaudella
Myös Messukeskuksessa helmikuussa pidetyillä moottoripyörämessuilla keskisuuret ja isot sähkömoottoripyörät loistivat poissaolollaan, mikä omalta osaltaan kuvastaa niiden teknisen kehityksen vaivalloista etenemistä.
Messuilta löytyi kuitenkin yksi iso ja kovassa käytössä ollut sähkömoottoripyörä. Poliisin osastolla oli amerikkalaisvalmisteinen Zero DSR X, Suomen poliisin ensimmäinen ja ainoa sähkömoottoripyörä.
Moottoripyöräpoliisi Tommi Bergmanin pakeilla riitti kysyjiä tasaisena virtana. Hänen mukaansa pyörälle nousee peukalo ylöspäin Helsingissä ja Uudellamaalla, mutta suosio laskee kauemmas mentäessä.
– Suosio olisi varmasti suurempi, jos toimintamatka olisi pidempi ja akun latausaika lyhyempi. Pyörä on äärettömän hieno ajaa ja ajo-ominaisuuksien puolesta pärjää polttomoottorivehkeille, Bergman kertoi.
Lisäakun avulla optimaalinen toimintamatka nousee 300 kilometriin. Bergmanin mukaan moottoripyöräpoliisin normaalissa seka-ajossa range on käytännössä 150 kilometriä, mutta akun saa tyhjäksi nopeastikin: moottoritiellä kaasukahvaa reilusti kääntämällä toimintamatka putoaa 50 kilo- metriin.
Bergmanin mukaan sähkömoottoripyörällä on omia vahvuuksiaan, joista suurin on sen äänettömyys.
– Kaupungilla voit vaikka jutella jalankulkijan kanssa. Pääset myös lähes äänettömästi talojen pihoihin ja muualle, jos on tarvetta päästä hiljaa paikalle.