Keksinnöt käyttöön

Kruunuvuorensilta rakennetaan uudella menetelmällä

Suomen pisin silta rakennetaan lanseeraamalla, mikä on maailmanlaajuisesti ainutlaatuista.

Kruunuvuorensilta yhdistää Helsingissä Korkeasaareen kuuluvan Palosaaren ja Kruunuvuorenrannan. Rakennustyöt alkoivat vuonna 2021, ja pintarakenteet viimeistellään vuonna 2025.

Rakentamista varten on tehty tilapäinen silta, jolta asetetaan paikoilleen muun muassa varsinaisen sillan välituet.

Sillasta tulee 1 191 metriä pitkä. Pisin jänneväli on 260 metriä. Sillassa on kaksi maatukea, 11 välitukea ja keskipyloni. Pyloni kohoaa 135 metrin korkeuteen.

Asennus tehdään ensin virtuaalisesti tietomallissa, ja fyysinen rakenne asennetaan ja mitataan mallin avulla paikalleen.

Maailman mittapuulla silta on suurin, joka on tehty pelkästään joukkoliikenteen, jalan- kulun ja pyöräilyn käyttöön.

Vinoköysisilta on suhteellisen uusi siltatyyppi, joka on edullisin keskipitkien siltojen rakenne. Suomen toistaiseksi pisin silta on samantyyppinen Raippa- luodon silta, pituudeltaan

1 045 ja pisimmältä jänne- väliltään 250 metriä.

Sillan kansi rakennetaan uudenlaisella lanseeraus- eli työntömenetelmällä. Nestetoiminen tunkki vetää vaijereilla kannen teräspalkkeja kummaltakin rannalta vähitellen eteenpäin, kunnes tulosiltojen kannet kohtaavat keskellä siltaa.

Valmiilta sillalta vaaditaan 200 vuoden kestävyyttä. Kohde-valaistuksen avulla silta voidaan värittää tapahtumien mukaan.