Luuppi

Mikko Myntti esittelee matkalaukussa kulkevaa pakohuonepeliään.
Mikko Myntti esittelee matkalaukussa kulkevaa pakohuonepeliään.

Pura pommi ennen kuin se räjähtää

Pakohuonepelit innostivat niin paljon, että niitä piti päästä nikkaroimaan lisää.

Koulutuspäivä konferenssikeskuksessa saa yllättävän käänteen. Ryhmätyötehtävien sijaan osallistujat saavat ruutukoodista auki videon, jolla paljastuu, että keskukseen on piilotettu räjähdesalkku. Se pitää löytää ja purkaa.

– Siinä on aikapaine, joka aiheuttaa jännitystä, kuvailee sähköinsinööri Mikko Myntti.

Vauhdikas tehtävä on yksi pakohuonepeleistä, joita Myntti on tehnyt vaimonsa kanssa. Peliä ovat kokeilleet kaverit pariskunnan omakotitalossa Akaassa.

Pelejä on syntynyt tähän mennessä viisi erilaista. Ne on järjestetty yleensä kotona ja sen ympäristössä, mutta niitä on kokeiltu matkalaukkuun pakattuna partiotapahtumassa.

Pommiseikkailun ja neljän muun pakohuonepelin rekvisiitan Myntti on askaroinut autotallissa ja Tampereen hacklabissa. Hän tekee pelejä varten erilaisia puu- ja metallitöitä, kuten pommijäljitelmän kuoren ja ohjauksen.

Jännitys perustuu mysteeriin

Innostus pakohuonepeleihin syttyi vuosia sitten, kun Myntti kävi vaimonsa kanssa Tampereella kokeilemassa pakohuonetta. Kokemus koukutti, ja he kävivät useissa peleissä. Ensimmäinen oma peli syntyi kaksi vuotta sitten, kun pariskunta mietti grillikauden avajaisiin ohjelmaa.

Tähän asti Myntin pelejä on pelannut noin 50 henkeä. Muutamat heistä ovat pelanneet usean eri pelin. Koska pakohuoneet perustuvat mysteeriin, kutakin tarinaa voi pelata vain kerran.

– Pelin täytyy olla haastava, ettei vain juosta läpi. Kun saa keksittyä osaratkaisun, tulee reaktio, että jes, me keksittiin se. Jos jää jumittamaan, alkaa turhauttaa, ja silloin annan vihjeen.

Pelit kestävät noin tunnin. Yhdellä kertaa voi pelata useita henkilöitä. Toisissa peleissä Myntti seuraa kameran kautta tapahtumia, toisissa hän toimii ryhmän mukana yhtenä tarinan hahmona.

Haju pitää tunnistaa

Tarinassa eteenpäin pääseminen vaatii osallistujilta kekseliäisyyttä ja päättelykykyä. Tehtävät saattavat vaatia yhtälön ratkaisemista, hahmontunnistusta tai sorminäppäryyttä.

– Meidän peleissämme on myös hajujen ja äänien tunnistamista, jotta joutuisi käyttämään mahdollisimman paljon eri aisteja, Myntti kertoo.

Yleensä pelien mysteeri selviää ja tarina päättyy onnellisesti, mutta ei aina. Pomminpurkupeliä on kokeiltu jo monta kertaa.

– Kyllä se on muutaman kerran sanonut BUUM!