Automaattirukki piirtää valoilla ympärilleen turva-alueet.
Automaattirukki piirtää valoilla ympärilleen turva-alueet.

Trukkien

huiput

Kun kuorma nousee korkealle, teräskin muuttuu veteläksi.

Kaivinkone kolistelee trukkitehtaan pihalla. Aika ajoin kuuluu jyrähdys, ja pala kalliota on taas räjäytetty uuden maalaamon tieltä. Mitsubishi Logisnext Europe laajentaa tuotantotilojaan Järvenpäässä, sillä usko trukkien menekin kasvuun on vahva.

Sisällä automaattitrukkien tuotantohallissa näkyy, mikä maailmalla kiinnostaa. Testialueella kulkee väsymätön automaattitrukki, joka siirtelee tonnien painoja hyllyltä toiselle.

Automaatioliiketoiminnasta vastaava Juha Nyman ja varaosapäällikkö Petri Timonen esittelevät trukkia ja osoittelevat seiniin liimattuja heijastintarroja.

– Automaattitrukki navigoi kymmenen millin tarkkuudella mittaamalla heijastinten sijaintikulmaa, Timonen kertoo.

Vaikka automaattitrukin toimintaperiaate on yksinkertainen, siitä on vaikea saada vakaa. Yhtiö on kehittänyt siksi automaattisiin vastapainotrukkeihinsa huojunnan vaimennuksen.

– Kun trukki nostaa kuorman ylös hyllyn eteen, trukin teräksinen masto alkaa taipua. Pitää odottaa, että huojunta vaimenee, ennen kuin kuorman uskaltaa työntää hyllyyn. Meidän trukkimme vaimentaa huojuntaa oikea-aikaisella hydraulisella tönäyksellä ja säästää siten arvokkaita sekunteja, Nyman kertoo.

Kallistuspöytä höykyttää protoja

Trukkien kokoonpanohallissa tuotannon kehityksestä vastaava Jali Toivanen ja pääsuunnittelija Samuli Ståhlstedt esittelevät linjaa, jolla yksinkertaisista metallikiskoista syntyy vaihe vaiheelta sähköisen vastapainokoneen masto.

Erikoisin paikka on kallistuspöytä, jolle prototyypit viedään stabiliteettitestiin. Kone nostaa kuormaa äärimmäiseen 13,5 metriin. Alustaa aletaan heilutella, jotta tiedetään, pysyykö kone pystyssä. Varmuuden varalle kuorma on sidottu, ettei se mätkähdä maahan.

– Vaikka tiedän, että lasti ei voi tippua, kyllä se heijaa sen verran, että jännittää, Ståhlstedt kertoo.

Nostimien tuotantolinja on iltapäivällä hiljentynyt, koska kisko on käytetty loppuun.

– Tehtaalla on toistaiseksi kaksi tuotantovuoroa, mutta juuri nyt tekemistä on ollut kahdelle vuorolle vähän, sillä tilaukset ovat hiljenneet, Toivanen kertoo.

Yhtiö uskoo silti vahvaan kasvuun, ja uusi maalaamo antaa tilaa laajentaa tuotantotiloja. Investointi tuotannon kasvuun on 15,4 miljoonaa euroa parin vuoden aikana.

Insinöörejä haetaan koko ajan

Logisnext kuuluu maailmanlaajuiseen Mitsubishi Heavy Industries monialakonserniin. Sen Euroopan toimintojen nosto- ja siirtolaitteiden tuotekehitys keskittyy Järvenpäähän. Suurin osa tuotteista ja palveluista menee vientiin.

Yrityksessä on noin 540 työntekijää, joista ylempiä toimihenkilöitä on noin 130. Yhtiö rekrytoi tänä vuonna kymmeniä uusia työntekijöitä ja toimihenkilöitä moniin tehtäviin. Insinöörien paikkoja on auki kaiken aikaa.

Yhtiössä on käynnissä jatkuvaa paikallista sopimista. Ylempien toimihenkilöiden luottamushenkilönä toimiva Timonen kertoo, että yhtiössä on sovittu muun muassa vapaa-ajalla tapahtuvan matkustamisen korvaamisesta, liukuvan työajan saldorajoista ja etätyön tekemisestä korona-ajan jälkeen.

– Palkankorotukset on maksettu välillä paikallisen, välillä teknologiateollisuuden työehtosopimuksen mukaan.

Ohjelmisto yhdistää koneet ja väen

Logisnextin vahvuutena on tuotannon yhteydessä toimiva tuotekehitys. Automaattitrukkien lisäksi yrityksellä on digitaalinen järjestelmä, joka jakaa tehtäviä automaattisille trukeille ja integroituu asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjauksen lisäksi ohjelmisto optimoi trukkien käytön.

– Trukkien toiminta optimoidaan sekä spatiaalisesti että temporaalisesti, eli jaksotetaan siirtoja niin, ettei synny ruuhkatilanteita, Nyman kertoo.

Järjestelmästä on kehitteillä versio, joka jakaa tehtäviä automaattitrukkien lisäksi ihmisten ohjaamille trukeille. Järjestelmä lanseerataan alkuvuodesta.

– Yleensä ihmisten ohjaamat ja automaattiohjatut trukit on rajattu omille alueilleen, mutta me teemme ensimmäistä kertaa mahdolliseksi sen, että ne pystyvät työskentelemään yhdessä, Suomen-yhtiön toimitusjohtaja Janne Polvilampi lisää.

Edistyneen teknologian edellytyksenä Polvilampi pitää toimivaa yhteistyötä yksityisten ja julkisten kumppanien kanssa – sekä tietysti kotimaista insinööriosaamista.

Jali Toivanen käy tuotannon läpi vaihe kerrallaan.Jali Toivanen käy tuotannon läpi vaihe kerrallaan.
Samuli Ståhlstedt hyppää puolivalmiin trukin ohjaamoon.Samuli Ståhlstedt hyppää puolivalmiin trukin ohjaamoon.
Juha Nyman ja Petri Timonen ovat ylpeitä automaattitrukeista.Juha Nyman ja Petri Timonen ovat ylpeitä automaattitrukeista.