Jukka Kiesi kirjoittaa tarkastuksen jälkeen puumerkkinsä todistukseen Kontion komentosillalla.
Jukka Kiesi kirjoittaa tarkastuksen jälkeen puumerkkinsä todistukseen Kontion komentosillalla.

Rottatarkastus!

Terveystarkastaja varmistaa, että jäänmurtajalla on terveellistä työskennellä.

Kontio on lähdössä aamupäivällä merille. Se on Katajanokan satamassa seisovista jäänmurtajista ensimmäinen, joka pääsee hommiin tänä talvena. Määränpäänä on Perämeri.

Ennen lähtöä pitää vielä myöntää Arctian alukselle saniteettisertifikaatti eli suorittaa niin sanottu rottatarkastus. Helsingin kaupungin terveystarkastaja Jukka Kiesi nousee laivaan ja kapuaa aluksen päällikön hyttiin. Tervehdysten jälkeen Kiesi pyytää papereita.

– Vesitarkastus on tehty juomavesisäiliöstä mutta ei painovesisäiliöistä, aluksen päällikkö Veli Luukkala sanoo mappiin uppoutuneelle Kiesille.

– Legionella-bakteeria on vähän, mutta ei yli toimenpiderajan. Se on tankkiympäristössä enemmän sääntö kuin poikkeus. Kloorilla siitä pääsee, ellei se pääse pesiytymään sekoittajaan, jolloin hana pitää vaihtaa, Kiesi syynää.

Sauna pitää olla

Toinen perämies Peter Cederlöf noutaa Kiesin päällikön hytistä ja opastaa eteenpäin. Sauna pitää tarkastaa.

– Jokaisella suomalaisella aluksella on sauna. Jollei ole, se rakennetaan, Kiesi hymähtää.

Tarkastuksessa hän varmistaa, että pinnat ovat ehjät eikä vesi pääse pesiytymään raken- teisiin.

– Listojen teippaukset ovat vähän lähdössä irti. Näitä voisi liimata uudelleen, Kiesi osoittaa.

Matka jatkuu laiva-apteekkiin ja sairaalaan. Huoneessa tarkistetaan nestesaippua ja käsipyyhepaperit. Apteekin tuolit on köytetty seinään kiinni.

– Merellä on luvassa vielä myrskyn jälkimaininkeja. Jäänmurtaja kallistelee voimakkaasti avovedessä, kun tulee sivusta aaltoja, Cederlöf selittää.

Apteekin lääkepäiväkirjassa on hajanaisia merkintöjä muun muassa merisairauspillereiden käytöstä.

– Jos merkintöjä olisi useita, voitaisiin epäillä, että laivaympäristössä on jokin ongelma, Kiesi selittää.

Cederlöf joutuu avaamaan myös oman hyttinsä ovet. Tilaa on enemmän kuin ruotsinlaivalla kalliissakaan hytissä. Työpöytä ja vuode ovat siistissä kunnossa. Ikkunalaudalla patterin päällä roikkuu kuivatettavia vaatteita.

– Pelaako ilmanvaihto, Kiesi kysyy.

– Kyllä pelaa, Cederlöf vastaa.

Terveys kuuluu insinöörin työhön

Laivakeikkoja tulee Kiesillä eteen noin 60–70 vuosittain Helsingin eri satamissa. Enimmän osan työajasta terveystarkastaja hoitaa muita terveystarkastajan tehtäviä, kuten jätekatosten rottatarkastuksia, allastilojen ja uimarantojen tarkastuksia sekä ulkomaille lennätettävien vainajien sinkkiarkkujen sulkemisia.

– Laivatarkastukset ovat laajuudessaan omaa luokkaansa. Suuren matkustajalaivan tarkastaminen vastaa kokonaisen lomakylän tarkastamista.

Kaikkea ei voi tarkastaa, joten tarkastajan nenän on haistettava, miltä osin tarkastusta syvennetään.

Kiesi on oman alansa julkkis, sillä hän on antanut mediassa asiantuntijahaastatteluja muun muassa luteista, rotista ja lintujen ruokinnasta.

– Ilmastonmuutos ja matkustaminen ovat lisänneet ludeongelmia. Samalla kun ympäristönsuojelun vuoksi myrkyistä on luovuttu, rottahavainnot ovat lisääntyneet. Siksi jätehuolto pitäisi olla hyvällä mallilla, etteivät rotat pääse jätteisiin käsiksi.

Kiesi valmistui Mikkelin ammattikorkeakoulusta ympäristöteknologian insinööriksi vuonna 2008 ja aloitti kaupungilla melumittausten tekijänä ravintoloissa ja asunnoissa. Myöhemmin hän teki piiriterveystarkastajan tehtäviä ja siirtyi terveydensuojelupuolelle.

Helsingin kaupungilla työskentelee elintarviketurvallisuusyksikössä 35 elintarviketarkastajaa ja ympäristöterveysyksikössä yhteensä 25 ympäristötarkastajaa ja terveysinsinööriä.

– Legionella-bakteerien valvonta lisääntyy tulevaisuudessa, Kiesi ennakoi.

Tuorejuusto jää käteen

Jatketaan kierrosta. Keittiössä odottaa tarkastuksen suurin urakka. Kokit Essi Nuora ja Jari Reinikainen ovat jo aloittamassa ruoan valmistusta. Veitset ja keltaiset leikkuulaudat ovat esillä. Väri tarkoittaa, että seuraavaksi on tulossa kanaruokaa. Kiesin huomio kiinnittyy seinähyllylle.

– Käsienpesuvarustelu löytyy – ja näköjään poppivehkeetkin, Kiesi sanoo.

– Se on tärkeää, että myös ne toimivat, Reinikainen vitsailee.

Tarkistetaan siivousvälineet, jäähdytyskaappi, esivalmistuslaitteisto, vakumointikone. Ruokavaraston puolella katsotaan hyllyt, viileä- ja jääkaappi sekä pakastin.

– Jos olisin rotta, olisin kiinnostunut näistä makeista ja kuivista ruoista, Kiesi rapistelee hyllyllä.

– Ötököitä voi tulla tänne pussien mukana. Viimeksi tuli herneiden mukana ötököitä, joille ei löytynyt suomenkielistä nimeä.

Kaappien lämpötilat on kirjattu tunnollisesti käsin kaappien oveen kiinnitettyyn taulukkoon. Kiesi kurkistaa jääkaappiin, jossa on edellisenä päivänä kaupasta tuotuja elintarvikkeita. Silmät osuvat tuorejuustopurkkiin, jonka parasta ennen -päiväys on tulossa vastaan.

– Aika lyhyt päiväys, jos tavara on eilen tullut.

Roskat köytetään kannella Matka jatkuu ulkokannelle. Tarkistetaan jätesäiliöt, jotka on merimatkaa varten jo köytetty kiinni laitoihin. Kannet on lukittu kumisella kiristimellä.

Tarkastukset on nyt tehty, ja Kiesi kapuaa jälleen rappusiin. Hiki virtaa edestakaisesta nousemisesta ja laskeutumisesta. Komentosillalla tehdään Luukkalalle loppuraportti. Tarkistuslista käydään kohta kohdalta läpi. Laiva todetaan hygieeniseksi ja terveysturvalliseksi. Sertifikaatti on voimassa puoli vuotta.

– Jos olisi havaittu jotain huomautettavaa, kuten rottia, olisi täytetty havaintoraportti, jossa vaaditaan toimenpiteitä, ja liitetty todistukseen.

Komentosillalta aukeaa huikea näkymä Katajanokan laitureille ja kantakaupunkiin. Katse on silti tiukasti paperissa, joka pitää kuitata ennen kuin laskusilta nostetaan.

– Ei tässä maisemia ehdi katsella, Kiesi sanoo.

Jari Reinikainen valmistelee laivan lounasta, kun tarkastaja iskee keittiöön.Jari Reinikainen valmistelee laivan lounasta, kun tarkastaja iskee keittiöön.
Jukka Kiesi ehtii Kontion kannelta Katajanokan laiturille ennen kuin jäänmurtaja suuntaa Perämerelle.Jukka Kiesi ehtii Kontion kannelta Katajanokan laiturille ennen kuin jäänmurtaja suuntaa Perämerelle.