Työtä ja tekijöitä

Jari Hakola kiersi lähes kaikki tuotannon työtehtävät kunnes kouluttautui insinööriksi.
Jari Hakola kiersi lähes kaikki tuotannon työtehtävät kunnes kouluttautui insinööriksi.

Hyvää yritetähän

Kauhavalla on paljon menestyneitä vientiyrityksiä. Töitä riittää, mutta tekijöistä on jo pulaa.

Skaala IFN Oy:n tietohallintapäällikkö, insinööri Tero Hakola lausuu paikallisella murteella:

– Jos talos on paljo ikkunoota, niin se on komian näkööne.

Skaala on Pohjoismaiden suurimpia ikkunoiden ja ovien valmistajia. Yhtiön Kauhavan Ylihärmän tehtaalla työskentelee 350 henkeä ja yrityksen liikevaihto on 52 miljoonaa euroa.

Yritys on nykyään osa suurta itävaltalaista IFN-konsernia.

– IFN on antanut meille paljon lisää harteita. Olemme ottaneet Itävallasta oppia ja tehostaneet esimerkiksi tuotantotapojamme. Tällä hetkellä tehtaan tulevaisuus näyttää oikein hyvältä.

Energiatehokkuus yhä tärkeämpää

Hakola huomauttaa, että ikkunan kaltaisessa massatuotteessa hinta on tärkeä, mutta ei suinkaan tärkein kilpailutekijä.

– Laatu tulee ykkösenä. Energiatehokkuus ja ikkunoiden U-, G- ja LT-arvot painottuvat nykyään entistä enemmän.

U-arvo kertoo ikkunoiden lämmöneristyksestä, G-arvo siitä, kuinka hyvin ikkuna päästää sisään aurinkoenergiaa ja LT-arvo siitä, miten ikkuna päästää läpi valoa.

It-asioiden lisäksi Hakola vastaa Skaalalla laatuhallinnasta ja osallistuu myös tuotekehityksen. Hän on ollut Skaalalla töissä melkein viisitoista vuotta

– Ehdin kiertämään tuotannossa lähes kaikki työtehtävät, kunnes kouluttauduin työn ohessa insinööriksi.

Isoontaloon Antin naapurissa

Skaalan tehdas sijaitsee keskellä myyttisintä häjyjen Pohjanmaata. Aivan näillä kulmilla asustelivat esimerkiksi puukkojunkkarien päällikkö Isoontaloon Antti ja hänen kaverinsa Rannanjärvi.

Isoo-Anttikin oli kuulemma kova kauppamies.

– Mutta me menestymme erittäin kilpailulla ikkuna- ja ovialalla jopa ilman puukkoja, Hakola naurahtaa.

Skaalan lähellä sijaitsee muitakin menestyviä yrityksiä, esimerkiksi liikkuvien työkoneiden ohjaamoita valmistava MSK Cabins Oy sekä letkuliitinpuristimia valmistava Lillbacka Powerco.

Vähän kauempana, vanhan Kauhavan puolella, avattiin viime vuonna Härkiksellään maailmallekin pyrkivän Verso Foodin uusi tehdas.

Kauhava on maantieteellisesti laaja kaupunki. Vuoden 2009 kuntaliitosten jälkeen se koostuu vanhasta Kauhavasta, Alahärmästä, Ylihärmästä ja Kortesjärvestä. Asukkaita alueella on vajaat 16 000.

Hakola miettii, että paikkakunnalla on yrittäjähenki kunniassaan. Kun johonkin ryhdytään, se tehdään kunnolla.

– Hyvää yritetähän, mutta priimaa pakkaa tulemahan, hän siteeraa kuuluisaa pohjalaista sanontaa.

Yritykset rohkeasti maailmalle

Kauhavan kehitysjohtaja Juha-Martti Kuoppala puhuu jopa Ylihärmän ihmeestä. Pohjalaisia ei tunneta turhasta vaatimattomuudesta, mutta luonnehdinta ei ole ihan perusteeton.

– Etelä-Pohjanmaan teollistuminen alkoi jo 1800-luvun puolella. Yksi lähtökohta oli vanha seppäperinne ja Iisakki Järvenpään suunnittelemat kauhavalaiset puukot. Alueelle tuli jo varhain myös puusepänteollisuutta. Täällä ihmiset ovat olleet aina rohkeita yrittämään ja lähtemään tuotteidensa kanssa maailmalle.

Kuoppalan mukaan nykyään ollaan tilanteessa, että alueella on paljon kansainvälisiä vientiyrityksiä – ja enemmän työpaikkoja kuin tekijöitä.

– Tällä hetkellä Kauhavalla työpaikkaomavaraisuus on 108 prosenttia. Entisessä Ylihärmän kunnassa se oli aikoinaan jopa 150 prosenttia.

Kehitysjohtajan mielestä kaikki merkit näyttävät, että kun korona-aika loppuu ja vienti alkaa vetää entiseen malliin, alueelle tarvitaan entistä enemmän työntekijöitä.

Kovaa puristusta koneilla

Jatkamme matkaamme Alahärmään, valtatie 19:n varrella sijaitsevaan lennonjohtotorniin. Siltä rakennus näyttää ainakin ulos päin, sisällä on kuitenkin Lillbacka Powercon toimistotiloja.

Mekaniikkasuunnittelija, insinööri Jukka Järvi kertoo, että yhtiön päätuote on letkuliitinpuristin eli kone, jolla liittimet puristetaan kiinni hydrauliikkaletkuun.

Koneiden puristusvoima vaihtelee 10 tonnista jopa 2 000 tonniin.

– Puristettavia liitoksia on monissa hydrauliikkaa hyödyntävissä koneissa ja laitteissa, mutta myös esimerkiksi pesukoneissa ja autoissa, joten markkinat ovat maailmanlaajuiset. Yli 95 prosenttia letkuliitinpuristimistamme menee vientiin.

Sepillä on uusia työkaluja

Järvi kuvailee itseään tuotekehityksen sekatyömieheksi. Hän mainitsee, että suunnittelutöissä on nykyään paljon apua esimerkiksi 3D-tulostuksesta.

– Prototyypit valmistuvat sen avulla helposti ja nopeasti. 3D-tulostus myös kehittyy huikeaa vauhtia, Järvi kuvailee.

– Valtavasti mahdollisuuksia on esimerkiksi hybriditulostuksessa, jossa yhdistellään ainetta lisääviä ja perinteisiä tuotantomenetelmiä.

Järvi on ollut töissä Lillbacka Powercolla, pientä sivuhyppyä lukuun ottamatta, jo parisen kymmentä vuotta.Kauhavan Alahärmässä puristinbisneksessä työskentelee kaikkiaan noin 70 ja USA:ssa noin 10 henkeä.

Konsernin koko liikevaihto, mukaan lukien huvipuisto, on noin 30 miljoonaa euroa.

Ideoilla on lupa lentää

Lillbacka-konserni on pyörittänyt aikaisemmin omaa kuljetusliikettään. Se on valmistanut myös levytyökeskuksia, mutta myynyt sittemmin näiden liiketoiminnan. Tilalle on tullut kuitenkin muuta.

Kun katselemme pääkonttorin ikkunoista ulos, mieleen tulee, josko kyseessä olisi sittenkin jonkinlainen lennonjohtotorni.

Vähän matkan päässä näkyvät esimerkiksi vuoristorata, maailmanpyörä ja karting-rata. Lillbacka-konsernin suuri Powerpark-huvipuisto on noussut viime vuosina haastamaan itsensä Linnanmäen ja Särkänniemen.

Lillbacka on rakennuttanut paikkakunnalle myös raviradan. Lisäksi konserni omistaa huvipuiston viereisen Roadhouse-ostoskeskuksen, jonka sisällä on esimerkiksi James Bondin veden alla kulkeva auto.

Kaikkea uuttakin on kuulemma suunnitteilla.

– Työssäni parasta on sen monipuolisuus ja yllätyksellisyys. Aina ei aamulla tiedä, mitä päivä tuo tulleessa. Saatan välillä piirtää vaikka varaosia huvipuistolaitteisiin.

Järvi mainitsee, että omistajapuoli ideoi koko ajan uutta ja kannustaa myös työntekijöitä esittämään omia ideoitaan.

Aulatiloissa esillä on esimerkiksi Lill- backan luksuspolkupyörä, jota kehiteltiin muutama vuosi sitten.

– Uusia ajatuksia ei tarvitse mutustella pitkään. Voimme teettää nopeasti esimerkiksi erilaisia mallikappaleita – ja katsoa, lähtisivätkö ideat lentoon. Kun kairaa riittävän monta reikää, niin jostakin löytyy öljyä, Järvi miettii.

Lillbacka-konsernia ohjaillaan lennonjohtotornia muistuttavasta rakennuksesta.Lillbacka-konsernia ohjaillaan lennonjohtotornia muistuttavasta rakennuksesta.Skaalan tuotantotiloissa riittää näköä ja kokoa.Skaalan tuotantotiloissa riittää näköä ja kokoa.Jari Hakolan mukaan ikkunoiden energiatehokkuuden merkitys on korostunut.Jari Hakolan mukaan ikkunoiden energiatehokkuuden merkitys on korostunut.Jukka Järvi kertoo, että puristettavien liitosten markkinat ovat maailmanlaajuiset.Jukka Järvi kertoo, että puristettavien liitosten markkinat ovat maailmanlaajuiset.Ikkunoiden sisäpuitteen osia on tullut maalaamosta.Ikkunoiden sisäpuitteen osia on tullut maalaamosta.