Kari Sillanpää on työskennellyt telakalla yli 30 vuotta.
Kari Sillanpää on työskennellyt telakalla yli 30 vuotta.

Uudet laivat

päihittävät edelliset

Kehityspäällikkö etsii meriliikenteen parhaita järjestelmiä ja sovittaa niitä yhteen.

Aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, mutta helmikuinen tuuli on purevan kylmä. Trukit ja rekat ohittavat toisiaan Meyer Turun telakka-alueella, ja haalaripukuiset työntekijät puikkelehtivat toistensa lomitse jalkaisin tai polkupyörällä vispaten. Laivasta kuuluu hiomakoneen ääntä ja pauketta. Sireeni soi, kun nostokurjet liikkuvat. Ilmassa riippuu laivan levyinen, kolme kerrosta korkea elementti.

Terästuotannossa aloitetaan Carnivalin risteilijää, kuivatelakalla kootaan varustamon toista alusta ja varustelulaiturissa viimeistellään muotonsa saanutta Mardi Grasia. Verkoston työntekijät mukaan lukien telakalla työskentelee noin 6 000 ihmistä.

Koronavirus ei helmikuun lopulla juuri näy Meyerin telakalla. Matkustusrajoituksia on vasta asetettu. Lähinnä tuotantoa koskevat yt-neuvottelut alkavat vasta huhtikuun lopussa.

Kovimman kuhinan ulkopuolella sijaitsee toimisto, jossa kehityspäällikkö Kari Sillanpää suunnittelee tulevia aluksia. Hän toimii mukana merenkulun yritysten ja virastojen yhteisessä Dimecc-konsortion Sea for Value -ohjelmassa, joka luo valmiuksia itseohjautuvaa meriliikennettä varten.

Rahtiliikenteen visiona on saada laivoista itsenäisesti operoivia tai etäyhteydellä ohjattavia. Risteilylaivoista miehistöä ei ole tarkoitus poistaa, vaan sille on tarkoitus tuottaa entistä enemmän tietoa ympäristöstä ja laivan sisäpuolelta.

– Samat teknologiat tulevat auttamaan risteilylaivankin miehistöä operoinnin turvallisuuden ja toiminnan varmistamisessa, Sillanpää tarkentaa.

Verkosto tuo osat

Telakan rooli laivanrakennuksessa on toimia koko hankkeen kaitsijana ja eri järjestelmien integraattorina. Alihankintaverkoston toimittamat laitteet pitää suunnitella pelaamaan yhteen.

– Viime vuosina, kun markkinoille on tullut uusia teknologioita, optimointi on hankaloitunut. Esimerkiksi energiatehokkuuden kannalta helpot hommat on jo tehty, eikä osaoptimointi vie enää asioita eteenpäin, Sillanpää selittää.

– Uuden teknologian kanssa pitää katsoa kokonaisuuksia ja järjestelmien vaikutuksia toisiinsa.

Laitteet keräävät laivoista entistä enemmän tietoa. Sen avulla telakka voi tarjota kehityspalveluita varustamoille käyttöönoton jälkeen. Tulevien vuosien aikana jopa laivan käyttövoima saattaa vaihtua fossiilisista puhtaampiin ja uusiutuviin polttoaineisiin.

Sillanpää on tyytyväinen siihen, että jokainen Turussa tuotettu laivasarja on ollut edeltäjiään parempi ja kestää vertailun kansainvälisesti.

– Mein Schiff -sarjan kuusi laivaa ovat aivan eri energiankulutuksen tasolla verrattuna muihin vastaaviin laivoihin. Niissä päästiin kymmeniä prosentteja parempiin energiatehokkuuslukuihin.

Turvallisuuden ja toimintavarmuuden kehittämisen lisäksi polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentäminen on välttämätön vaatimus suunnittelupöydällä.

– Meillä on vaativia asiakkaita, jotka usein asettavat tiukempia vaatimuksia kuin säännöt ja määräykset edellyttävät.

Insinööristä tuli yleisosaaja

Sillanpää on työskennellyt Turun-telakalla yli 30 vuotta. Sillanpää valmistui sähköinsinööriksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta vuonna 1988. Hän siirtyi sähkösuunnittelusta mittausosastolle, teknologiayksikköön konseptikehitykseen ja lopulta nykyiseen tehtävään teknologiakehitykseen ja merenkulun kehitysyhteistyöhön.

– Sähköinsinöörin taustasta minusta on tullut enemmän yleisosaaja kuin yhden alan erikois- osaaja.

Alusten suunnittelu ei tähtää vain teknisten normien täyttämiseen, vaan päätavoite on lopullisen asiakkaan eli risteilymatkustajan viihtyminen.

– Tarkoitus on tarjota perheen tai ystävien kanssa vietettävää laatuaikaa, jonka vain risteily voi tuottaa.

Sillanpää matkustelee työnsä puolesta pääosin Suomessa ja Euroopassa. Kesälomat kuluvat usein Suomessa, mutta kylmään ja sateiseen aikaan perhe on käynyt risteilyillä Euroopassa ja Karibialla.

– Risteily on mukavaa matkailua, ja uudet laivat ovat kiinnostavia kokemuksia. Kilpailijoiden aluksilla voi käydä varmistelemassa, että olemmehan edelleen kehityksen kärjessä.