Jani Mäkinen testaa tehtaan uutuustuotetta Rymättylän Kirkkolahdella.
Jani Mäkinen testaa tehtaan uutuustuotetta Rymättylän Kirkkolahdella.

Terhi pysyy pinnalla

Terhi on suomalainen klassikko. Tehtaanjohtaja Jani Mäkinen uskoo, että se selviää hyvin myös nykyisistä maailmantalouden myrskyistä.

Merihanhet kaakattavat Rymättylän Kirkkolahdella. Moottorivene kiitää kohti Airistoa.

Tehtaanjohtaja, insinööri Jani Mäkinen ottaa tuntumaa oman talon uutuuteen, sporttiseen Terhi 480 BR:ään.

– Kirkkolahdelta on hienoa lähteä veneilemään vaikkapa aikaisin aamulla, kun on aivan pläkä. Jos suuntaan kohti Nauvoa, niin edessä avautuu aava meri. Jossakin kaukana voi näkyä aluksi purjeveneen masto ja vasta vähän ajan kuluttua alkaa hahmottua itse purjevene.

Terhi-veneilijä on tietenkin tottunut bongaamaan myös muita Terhejä. Yhtiö on val- mistanut niitä vuodesta 1972 lähtien jo yli 220 000 kappaletta, joten kohtaamiset eivät ole harvinaisia.

Terhitec Oy on nykyäänkin, noin 3 500 veneen vuosituotannollaan kappalemääräisesti laskettuna Euroopan suurin veneiden valmistaja. Yhtiöllä on vientiä noin 18 maahan.

ABS on kaiken ABC

Terhi-veneet valmistetaan ABS-muovista. Koneet ovat luonnollisesti uusiutuneet ja automaatio on lisääntynyt siitä, kun presidentti Urho Kekkonen vihki tehtaan käyttöön. Perusjuoni on kuitenkin entisellään.

Tehdaskierroksella seuraamme, miten ABS-muovilevyä lämmitetään muovauskoneessa. Alhaalta tuleva ilmavirta nostaa levyn hetkeksi leijumaan kuplana muotin päällä. Sitten se imetään alipaineella tiukasti muotin pintaan. Aikaa ehtii kulua vain muutama sekunti ja kuori siirtyy jo jäähdytykseen.

– Jokaisessa Terhi-veneessä on kaksi tällä tavalla valmistettua kuorta. Näiden väliin ruiskutetaan polyuretaania, joka sitoo osaset tiukasti yhteen, lujittaa rakennetta ja saa veneen kellumaan.

Mäkinen kuvailee, että sandwich-rakenne on kestävä, turvallinen ja helppo huoltaa – jo pesulla ja vahauksella pääsee pitkälle.

– Terhi sopii hyvin esimerkiksi ensimmäiseksi veneeksi.

Yhtiön kuuluisassa mainosvalokuvassa Terhi-vene on sahattu keskeltä kahtia. Kumpikin puolisko kelluu ja niillä olevat henkilöt jatkavat soutamista omiin suuntiinsa.

Terhi on ollut monessa mukana

Terhi on nykyään osa Terhitec Oy:tä, joka kuuluu Otto Brandt -konserniin. Rymättylässä valmistettavien ABS-veneiden lisäksi Terhitec valmistaa Ähtärissä lasikuiturunkoisia alumiinipohjaisia sekä täysalumiinisia veneitä. Otto Brandt tunnetaan puolestaan Hondan perämoottorien, moottoripyörien ja mönkijöiden maahantuojana.

– Moottoriveneemme myydään Hondan perämoottoreilla. Tämä noudattaa yleistä trendiä: vene- ja perämoottorivalmistajat tekevät tiivistä yhteistyötä.

Vanhemmat veneilijät saattavat muistaa, että myös Terhi valmisti vuosina 1959–1979 perämoottoreita Jyväskylässä Valmetin Jyskän tehtaalla. Sen pienet, helposti siirreltävät muutaman hevosvoimat koneet olivat suosiossa etenkin 1960-luvulla.

Kun suomalaiset alkoivat seuraavalla vuosi- kymmenellä vaatia kovempaa kyytiä, Terhi- yritti vastata kysyntään, mutta isot, taloudelliset ja varmatoimiset japanilaiset perämoottorit voittivat lopulta kilpailun.

Mäkinen kertoo, että nykyään tuloaan tekevät sähkömoottorit. Yhtiön ekoveneeseen Saiman Solariin kuuluu keskipenkkiin integroitu aurinkopaneeli ja veneeseen voi liittää haluamansa sähkömoottorin.

Kierros venemessuilla jäi kesken

Kun vierailemme Terhin tehtaalla keväällä, koko maailma on koronaviruspandemian takia poikkeustilassa. Pidämme tarkkaan huolta turvaväleistä ja muista turvallisuusohjeista.

Mäkinen kertoo, että tällä hetkellä korona ei vielä näy muuten tehtaan jokapäiväisessä toiminnassa ja tuotannossa. Tulevaisuutta on kuitenkin vaikeaa arvioida.

– Helmikuun alussa venekauden aloittavat Helsingin venemessut, joilla uutuutemme saivat hyvän vastaanoton ja myynti sujui mukavasti, Mäkinen sanoo.

– Mutta helmi-maaliskuun vaihteessa järjestetyt Ruotsin venemessut pitikin jo jättää kesken. Norjan venemessut peruuntuivat kokonaan.

Mäkisen mukaan toiveikkuutta luo kuitenkin se, että nykytilanteessakin veneitä menee koko ajan jälleenmyyjille ja kuluttajille. Hän on vakuuttunut, että kestävä Terhi selviää myös koronasta.

Samassa veneessä ollaan

Jani Mäkinen valmistui tuotantotalouden insinööriksi Turun ammattikorkeakoulusta vuonna 2001. Terhitecille hän tuli vuonna 2003 ja tie on johtanut työnjohtajasta tehtaanjohtajaksi.

Lisäkoulutusta hän on hankkinut kouluttautumalla Helsinki psykoterapiainstituutissa ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi.

– Työssäni parasta on ihmisten kohtaaminen ja ylipäätään kaikki yhdessä tekeminen. Tärkeää on osata olla välillä myös hiljaa ja huolehtia, että jokainen tulee kuulluksi ja nähdyksi.

Mäkinen huomauttaa, että parikymmentä henkeä työllistävä tehdas on suhteellisen pieni ja ketterä liikkeissään. Tämän ansiosta esimerkiksi erilaisia kehitysideoita voidaan kokeilla nopeasti. Hän mainitsee muutamankin kerran sanan lean.

– Käytännössä tehtaanjohtajan työhön kuuluu projekti projektin jälkeen. Joskus tulee kiusaus siirtää jotain isoa hanketta eteenpäin, mutta se ei tietenkään kannata.

Johtajan mielestä järkevämpää on ryhtyä heti hommiin ja jakaa iso projekti pienemmiksi palasiksi.

Jäämme vielä seuraamaan hetkeksi, miten viimeistelyhallissa asentaja lisää Terhi-veneeseen penkkejä, kaiteita ja hallintalaitteita.

Jonkin ajan kuluttua vene saattaa seikkailla vaikkapa Saimaalla, jollakin Ruotsin suurella järvellä tai norjalaisella vuonolla.

Jokaisella venemallilla on oma valmistusmuottinsa.Jokaisella venemallilla on oma valmistusmuottinsa.Terhi 385 kuuluu suomalaisen mökkirannan vakiovarusteisiin.Terhi 385 kuuluu suomalaisen mökkirannan vakiovarusteisiin.