Maailman ensimmäinen
biotalousinsinööri
Uuden insinöörikoulutuksen opinnoissa on tarkoitus oppia ymmärtämään bio- ja kiertotaloutta syvemmin kuin ainoastaan käsitteinä.
Muutama vuosi sitten Katja Pouta kertoo kokeneensa ennakoivan keski-iän kriisin. Ylioppilastutkinnosta oli jo aikaa; sen jälkeen hän ehti olla työelämässä yli 15 vuotta.
Hän työskenteli kaupan alalla ja puhtaanapitopuolella, joihin kumpaankin hänellä oli ammattitutkintotasoiset koulutukset. Työnkuvat muodostuivat monipuolisesti erilaisista tehtävistä, myös esimiestehtävistä.
– Tuli tunne, että ne työt on katsottu läpi eivätkä ne antaneet enää mitään uutta, Pouta kertaa tilannettaan.
– Tiedostin, että jos haluan tehdä muita töitä kuin aiemmin, niin pitää olla enemmän teknistä osaamista. Nykyään sitä kysytään alalla kuin alalla.
Puuttuva ammattikorkeakoulututkinto laittoi pohtimaan vaihtoehtoja. Jo pitkään Forssassa asuneena Pouta huomasi kolme vuotta sitten Hämeen ammattikorkeakoulun Forssan toimipisteen aloittavan uuden biotalousinsinöörin koulutusohjelman.
Menossa oli jo lisähakukierros, ja oli pari päivää aikaa miettiä, mitä tehdä. Koulutuksessa yhdistyivät Poutaa kiinnostavat asiat, sekä ympäristö että tekniikka.
Tutkinto ensimmäisenä
Aikuisopiskelijalle oli hyötyä siitä, ettei tarvinnut opetella opiskelujen ohella itsenäistä elämää kuten parikymppisten opiskelijoiden.
– Pidän uuden opiskelusta ja uusiin ihmisiin tutustumisesta. Eikä itsenäinen opiskelukaan ollut kynnyskysymys, Pouta sanoo.
Niinpä opinnot sujuivat nopeasti, kolmessa lukuvuodessa.
– Nälkä kasvoi syödessä. Kun oma elämäntilanne salli panostamisen opiskeluun nopeampaan tahtiin kuin oli ajateltu, niin tein sen. Halusin päästä takaisin työelämään hieman ripeämmin.
Opiskelukaverit olivat eri-ikäisiä, suoraan lukiosta tulleista yli nelikymppisiin, ja monenlaisista eri taustoista. Epäyhtenäisyys toi Poudan mielestä haasteita myös opetukseen, jotta siitä saatiin jollain tasolla kaikkia tyydyttävä.
Projekteja ympäristöalalla
Kaksi ensimmäistä vuotta Pouta suoritti yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa moduuleja. Ne sisälsivät muun muassa tiimeinä tehtäviä projektitöitä; niiden aiheet tulivat suoraan yrityselämästä. Yhteistyössä oli paljon ympäristöalan yrityksiä, joiden tarpeita kehittää toimintaansa tiimit ratkoivat teknisillä ratkaisuilla.
Viime syksynä Pouta ei enää ollut oman ryhmänsä kanssa osittain kiivaamman opintotahdin takia. Toinen syy oli hänen harjoittelutyönsä projektikoordinaattorina kiertotaloustapahtuma forssalaisessa Frushissa.
Sen päätoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu Oy ja Forssan Yrityskehitys Oy.
– Haastavaa hakea harjoittelupaikkaa, sillä juuri kukaan ei tunne uutta koulutusta. Opiskelijan pitää vakuuttaa yritys omasta lisäarvostaan organisaatiolle, Pouta sanoo.
Työharjoittelut hän teki paikalli-sissa yrityksissä lyhyissä projekteissa. Pidempi harjoittelu Yrityskehityk-sessä sekä projektikoordinaattorina Frush-tapahtumassa kävivät myös harjoitteluiksi.
Hanketyöskentely kiinnostaa
Pouta on tehnyt yrityksille toimeksiantoja ja saanut niistä hyvää palautetta, mikä vahvistaa uskoa omaan tekemiseen.
– Olen oikealla tiellä ja pystyn tähän.
Esimerkkinä hän kertoo olleensa ensin vapaaehtoisena Frush-tapahtumassa, jossa teki lyhyen työn opintopisteitä vastaan. Suoritus poiki palkallisen, nelisen kuukautta kestäneen projektikoordinaattorin paikan seuraavaksi vuodeksi.
– Opintojen aikana huomasin, että minulle sopii projektityyppinen työskentely, Pouta selventää.
– Oma osaamiseni tekniikkaan on laajentunut opintojen aikana, tuore insinööri summaa opiskelujen antia.
Hän ei aiemmissa töissä ole juuri tarvinnut tekniikkaa eikä vapaa-ajallakaan erityisen kiinnostunut aiheesta.
Suunnitelma seudun vihreydestå
Opintokokonaisuuksista eniten opettava oli Katja Poudan mielestä opinnäytetyö, jonka hän teki Forssan Yrityskehitykselle. Siihen meni runsaasti enemmän tunteja kuin vaadittavat 15 opintopistettä sisältävät.
Opinnäytetyö on toimintasuunnitelma, jonka toteuttajaksi on ajateltu Yrityskehitystä. Lisäksi siihen liittyvät kaikki seudun oppilaitokset ja kuntaorganisaatio.
– Esitin siinä toimia, jotka tuovat elinvoimaisuutta, kestävää kehitystä ja ekologisuutta seutukunnalle.
Poudan mukaan varsinaista suunnitelmaa toteuttamisesta tai aikataulusta ei ole.
– Koronaepidemia vaikuttaa siihen, ettei esitykseni ole ensimmäinen keskustelunaihe tällä hetkellä.
Pouta jatkaa syksyllä opintoja ympäristötekniikan koulutusohjelmassa Lappeenrannan–Lahden teknillisessä yliopistossa.