Tulee sutta ja sekundaa

5.1.2017

Aivan aluksi haluan sanoa, että Sievänen ei ole ollut suunnittelemassa tai rakentamassa Autovarikon siltaa Tampereella, Veitikan risteyssiltaa Rovaniemellä, Suopellonpolun ja Niemenrannan alikulkukäytäviä Oulussa, Västersundomin risteyssiltaa Vantaalla tai Takamäen risteyssiltaa Seinäjoella.

Kyseiset kuusi siltaa ovat nimittäin ne, joissa on havaittu lujuuspuutteita Liikenneviraston tekemissä pistokokeissa. Kokeisiin joutui kaikkiaan 18 2011–2016 rakennettua siltaa, joten kovin hääviä kuvaa selvitys ei anna suomalaisesta rakentamisesta.

Sillat eivät suinkaan ole ainoita rakennuskohteita, joiden betonirakentamisessa on viime aikoina esiintynyt puutteita. Sutta ja sekundaa on tehty ainakin Turun keskussairaalan laajennustyömaalla, jossa jo valetut betonirakenteet purettiin. Ainakin: uusia puutteita löytynee lisätutkimusten myötä vielä lisää.

* * *

Ammatti-ihmisinä olemme kahvikopilla tietysti arvuutelleet, mistä moinen johtuu. Onhan se vallan tavatonta, että yli ihmisiän kestämään tarkoitetut sillat ja rakennukset uhkaavat murentua alta ennen kuin ne on kunnolla käytössä koeponnistettu.

Ilmeisesti selitys ei ole urakoitsija tai betonin toimittaja: huonoa tavaraa tai työn jälkeä on löytynyt useammalta tekijältä. Lujuusongelmien aiheuttajakaan ei näin ollen ole selvillä.

Me epäilemme, että syyksi paljastuu käytetty betoni. Kenties vuosien varrella joku viisas kemisti on keksinyt lisäaineen, joka nopeuttaa betonin kuivumista ja näin ollen rakennuskohteen valmistumista. Näissä hommissa kun aika tuppaa olemaan rahaa, sellaiselle on hyvinkin löytynyt teollista käyttöä ilman riittävän perusteellisia tutkimuksia.

* * *

Tai sitten syy on kokonaan joku toinen, mistä näistä maallikko mitään tietää. Eli odotetaan kaikessa rauhassa tuloksista selvityksistä, joita on taatusti luvassa.

Pakko tässä on rakennusalan ihmisenä kuitenkin myöntää, että alan maine on viime vuosina kärsinyt pieniä ja vähän suurempia kolauksia. Onhan se nyt noloa, että eri puolelta Suomea löytyy rakennuksia, jotka ovat seisseet paikoillaan parikin sataa vuotta ilman isoja ongelmia.

Ja me laitamme 1970-luvulla rakennettuja lähiöitä ja ostoskeskuksia pakettiin joko huonon rakentamisen tai rakennusten rumuuden takia. Eli sutta on tehty ennenkin, syystä tai toisesta. Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin.

– Pitää muistaa, että bruttokansantuote kasvaa ja rakentaja rikastuu, ilmoitti Nieminen, rakentaja jo viidellä vuosikymmenellä.

Tuoreimmat artikkelit Näytä kaikki

Artikkelit 29.6.2017

Hektiseen työhön ei mahdu palautumista, eikä uuden oppimista. Motivaatio voi alkaa murentua jaksamissyistä.

Artikkelit 15.6.2017

Tunnetko keksintöjen historiaa? Suvivisan kymmenen kysymystä ajoittuvat itsenäisyyden ajan eri vuosikymmenille. Vastaa kysymyksiin ja osallistu kilpailuun.

Artikkelit 14.6.2017

Lappeenrannassa kokeillaan teknologiaa, jolla uusiutuva sähkö voidaan muuttaa kiinteään muotoon. Koelaitoksen kehityksessä on ollut mukana muun muassa Metropolia.

Insinööri–näköislehti Arkisto

Insinööri

4/2017
Näköislehti › PDF-tiedosto ›Lehtiarkisto › Ratkaisut kakuroon
ja Tiukkaan trioon ›

Seuraava numero
ilmestyy viikolla 34.