Insinööri-lehti

Metropolian formulatiimillä vauhdikas kilpailukausi

Yhdysvalloissa isojen autotehtaiden 1980-luvulla perustamassa Formula Student kilpasarjassa insinööriopiskelijat suunnittelevat ja rakentavat formula-tyyppisen kilpa-auton. Europaassa sarjan suosio on kasvanut 2000-luvulla räjähdysmäisesti.

Perustajien tavoitteena oli löytää taitavimmat insinöörit autoteollisuuden suunnittelutehtäviin. Kilpailujen staattisissa osioissa arvostellaan auton suunnittelun tasoa, kustannustehokkuutta ja kuvitteellista liikeideaa. Dynaamiset osiot koostuvat kiihdytyskilpailusta, vakioympyräkokeesta, aika-ajoista sekä 22 kilometrin mittaisesta endurance-ajosta. Kilpatiimejä on maailmanlaajuisesti jo yli 500.

Metropolian HPF009

Tämän vuoden ”HPF009” automalli on jo kahdeksas kilpuri maineikkaasta Kalevankadun autotehtaasta. Uuden auton suunnittelu alkaa aina välittömästi edellisen kauden päätyttyä. Suunnittelun lähtökohtana oli tehdä autosta jälleen kerran edeltäjäänsä kevyempi, tehokkaampi ja ennen kaikkea nopeampi.

Maailmantalouden heikon tilanteen vuoksi Metropolian tiimi päätti muiden eurooppalaisten huipputiiimien tavoin jättää perinteisen kauden aloituskilpailun USA:n Michiganissa väliin. Tämä mahdollisti pidemmän suunnitteluajan. Myös testikauden pidentyminen näkyi myönteisesti auton toimivuudessa kauden avauskilpailussa.

Formula Student 2009 Englannissa ja Saksassa

Kauden ensimmäinen kilpailu käytiin Englannin autourheilun kehdossa maineikkaalla Silverstonen radalla. Uusi auto osoitti heti kilpailukykynsä, mistä todisteena kokonaiskilpailun 5. sija. Tätä voi pitää loistavana tuloksena Metropolian tiimille, sillä kilpailuun osallistui yli 100 tiimiä ympäri maailman.

Terävin voittotaisto menetettiin epätasaisiin sää- ja rataolosuhteisiin kilpailun päättävässä endurance-ajossa. Kilpailun kohokohtana voitiin pitää Metropolian tiimin etenemistä neljän, henkilöluvultaan jopa kuusinkertaisentiimin kanssa design-kilpailun finaaliin. Lopulta saavutettiin toinen sija yhden pisteen erolla voittajaan.

Kauden toinen kilpailu järjestettiin Saksassa Hockenheimringillä, jonne saapuvat ainoastaan maailman kovimmat tiimit.  Aika-ajoissa saavutetun 4. sijan myötä lähtöpaikka seuraavan päivän endurance-ajoon oli ns. ”kuumimmassa ryhmässä”.

Kilpailun päätösosiossa pidetty kärkivauhti lupaili loistavaa lopputulosta, mutta kaikki vaihtui pettymykseen, kun vain neljännes matkasta oli jäljellä. Hiilikuituisen vetoakselin pettäminen pudotti vauhdin niin alhaiseksi, että keskeyttäminen oli väistämätöntä. Pientä lohtua tiimille toi kuitenkin ”Most Professional Team”-tunnustuspalkinto sekä voitto BMW Groupin järjestämästä ”Most Innovative Powertrain” -kilpailusta, jossa arvioitiin auton moottorin ja voimansiirron suunnittelua.

Baltic Open 2009

Kauden päätöskilpailu Baltic Open järjestettiin Suomessa Tattarinsuon mikroautoradalla. Tänä vuonna osallistujia saapui Virosta, Ruotsista, Tanskasta ja Suomesta. Metropolian tiimi lähti kilpailuun ennakkosuosikkina ja hallitsikin kilpailua aina viimeiseen ajo-osioon asti.

Endurance-ajo osoittautui kuitenkin jälleen kompastuskiveksi ja ajo päättyi jo muutaman kierroksen jälkeen. Tällä kertaa syynä vanteen magnesiumvalussa tapahtunut valmistusvirhe ja vanteen hajoaminen. Kokonaiskilpailun voittoon kurvaili Viron tiimi, kintereillään Metropolian (silloinen Stadia) vuoden 2006 auto.

Rekrytointi

Formulatiimimme hakee jälleen uutta verta motivoituneista ja moottoriurheilusta kiinnostuneista opiskelijoista! Kilpailujen monimuotoisuuden johdosta emme etsi ainoastaan ajoneuvotekniikan opiskelijoita tai kilpa-autoista innostuneita.

Kaipaamme lisäksi liiketaloudesta kiinnostuneita staattisten osa-alueiden organisointiin sekä it- ja mediapuolen opiskelijoita video ja still -kuvaamiseen sekä internet ja PR-materiaalin tuotantoon. Haussa on myös esiintymiskykyisiä ja karismaattisia henkilöitä mainos- ja presentaatiotilaisuuksiin.

Tiimi tarjoaa loistavan mahdollisuuden hankkia työkokemusta aidossa motorsport -ympäristössä. Tiimissä saat kokemusta suunnittelutyöstä, tuotekehityksestä sekä eksoottisista valmistustekniikoista. Lisäksi pääset käsiksi suunnittelu- ja simulointityökaluihin, jollaisia ei Suomessa muualta löydy. Kilpailumatkoilla ympäri maailman pääset tutustumaan ajoneuvo- ja lentokonealan suurvaikuttajiin ja rekrytoijiin.

Jos haluat oppia uutta ja olet valmis sitoutumaan, lähetä vapaamuotoinen hakemus ja CV osoitteeseen formula@metropolia-motorsport.fi.

Teksti ja kuvat: Lauri Eho, Metropolia Motorsport, Formula Engineering Teamin tekninen päällikkö.

Linkkejä
Tiimin nettisivut – www.metropolia-motorsport.fi
Englannin kisan nettisivut – www.formulastudent.com
Saksan kisan nettisivut – www.formulastudent.de