Osaajien palkitsemisen aika on nyt

18.5.2018

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo on huolissaan suomalaisten asiantuntijoiden heikosta ansiotasosta kilpailijamaihin verrattuna. Hänen mielestään osaajien palkkakuopan täyttämisestä on tulossa keskeinen työmarkkinakysymys seuraavalla neuvottelukierroksella.

– Suomalaisen insinöörin halpuudesta on puhuttu jo vuosia. Sen näyttävät toteen niin kansainväliset vertailut kuin Ylemmät toimihenkilöt YTN:n omat selvitykset. Jopa työnantajaleiristä on aina välillä miltei häpeillen myönnetty suomalaisten insinöörien olevan kansainvälisesti verrattuna halpoja eli matalapalkkaisia, Salo sanoi liiton edustajakokouksen avauspuheessaan Lahdessa.

Salon mukaan näyttää siltä, että yritykset eivät halua huolehtia asiantuntijoidensa palkkatasosta. Hän huomautti, että viime vuonna vain viidennes ylemmistä toimihenkilöistä sai henkilökohtaisen korotuksen.

– Kun takana on kymmenen vuotta erittäin maltillisia työmarkkinakierroksia, suomalainen asiantuntija jää vuosi vuodelta jälkeen eurooppalaisista kollegoistaan. Jos rinnalle vielä laittaa palkan ostovoimavertailun, tilanne näyttää vielä huonommalta. Näin ei voi loputtomiin jatkaa, jos kansakuntana aiomme pysyä osaamisessa muiden maiden kelkassa, Salo sanoo.

Hänen mielestään on selvää, että jos yritykset eivät reagoi asiaan, koulutettujen asiantuntijoiden palkkataso nousee esiin seuraavalla neuvottelukierroksella.

– Suomessa on lukematon määrä yrityksiä, joilla menee juuri nyt erittäin hyvin. Julkisen keskustelun perusteella meillä on joillakin aloilla myös huutava pula osaajista ja asiantuntijoista. Nyt jos koskaan on osaajien palkitsemisen aika yrityksissä, Salo sanoi.

Uusimmat uutiset Näytä kaikki

Euroopan parlamentti haluaa rajoittaa nollatuntisopimuksia

19.10.2018 Euroopan parlamentin työllisyysvaliokunta hyväksyi eilen kantansa komission ehdotukseen työolodirektiiviksi. Valiokunta haluaa suitsia nollatuntisopimusten käyttöä työajan vakiintumismallin avulla. Suomen palkansaajat esittivät hyväksyttyä kantaa. Uudistus parantaa epävarmassa tilanteessa olevien työntekijöiden asemaa ja saattaa edellyttää lakimuutoksia Suomessakin, Finunions arvioi.

Iso laivatilaus tuo työtä Raumalle

18.10.2018 Rauma Marine Constructions ja Tallink allekirjoittivat tänään aiesopimuksen uudesta matkustaja-autolautasta. Tallinnan ja Helsingin väliseen liikenteeseen tuleva matkustaja-autolautta on arvoltaan noin 250 miljoonaa euroa. Se rakennetaan Rauman telakalla. Tallink Shuttle -aluksen suunnittelu alkaa keväällä 2019 ja rakentaminen vuonna 2020. Alus toimitetaan tilaajalle vuoden 2021 lopussa. Uusi alus on suurin RMC:ltä tilatuista aluksista. Matkustajia mahtuu laivaan 2 800 henkilöä. Työllisyysvaikutus on noin 1 500 henkilötyövuotta.

Palkka-avoimuus lisäisi tasa-arvoa

16.10.2018 Jos palkkoja voidaan vertailla, esimerkiksi sukupuoleen liittyvään syrjintään voidaan puuttua nykyistä helpommin, todetaan palkka-avoimuutta koskevassa selvityksessä. Tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara luovutti selvityksen tänään perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle. Selvityksen mukaan yksittäisen työntekijän oikeutta saada palkkatietoa pitää parantaa.

Insinööri–näköislehti Arkisto

Insinööri

5/2018
Näköislehti › PDF-tiedosto ›Lehtiarkisto › Ratkaisut kakuroon
ja Tiukkaan trioon ›

Seuraava numero
ilmestyy viikolla 50.