Komposiitista syntyy uudenlaista kaupunkia

1.11.2017

Lappeenrannan kaupunki kehittää virtuaalista kaupunkimallia ja betonin korvaavaa materiaalia kaupunkirakenteiden valmistamiseen.

Saimaan ammattikorkeakoulu kehittää Lappeenrannan kaupungin hankkeessa kaupunkisuunnittelun avuksi kaupunkiympäristön tietomallia. Malli luo virtuaalisen kaupungin, johon voidaan tehdä muutoksia ja tuoda tietoa. Samalla paikkaan saadaan lisäulottuvuuksia.

– Suunnittelijat näkevät, miten sama alue muuttuu ajassa, Saimaan ammattikorkeakoulun koulutuspäällikkö Kirsi Taivalantti havainnollistaa.

Kolmevuotinen Urban Infra Revolution -hanke laukaistiin käyntiin tänään. Sitä varten EU myönsi Lappeenrannan kaupungille 3,4 miljoonaa euroa innovaatiorahaa. Hankkeen kokonaisarvo on 4,2 miljoonaa euroa.

Tulostetaan paikalleen

Ammattikorkeakoulu ja muotoiluyritykset suunnittelevat hankkeessa Lappeenrantaan rakenteita, joista osa toteutetaan. Uudet rakenteet valmistetaan suoraan paikalleen tulostimella, jota Imatralla toimiva Fimatecc kehittää parhaillaan.

Ympäristöön tuotavat uudet rakenteet voivat olla esimerkiksi kaiteita, törmäysesteitä, meluvalleja, puiston penkkejä ja skeittiramppeja.

Tulostamisen ansiosta rakenteiden muodolla ei ole juuri rajoja.

– Niistä tehdään funktionaalisia ja esteettisesti mielenkiintoisia, Taivalantti sanoo.

Betoni korvataan

Rakenteet valmistetaan uudesta komposiittimateriaalista, jota kehittävät Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Apila ja Outotec. Saimaan ammattikorkeakoulu osallistuu materiaalin testaukseen.

Materiaali aiotaan valmistaa metsä- ja kaivosteollisuuden sivuvirroista. Näin ylimääräisestä raaka-aineesta syntyy uutta liiketoimintaa.

– Tämä on hankkeen taloudellispragmaattinen syy, Taivalantti kertoo.

Komposiitin raaka-aineena voidaan käyttää esimerkiksi tuhkaa, viherlipeäsakkaa, rikastushiekkaa sekä rakennus- ja kuitujätettä. Raaka-ainetta tulee metsäteollisuuden yrityksiltä ja Nordkalkilta.

Todennäköisesti uudesta materiaalista valmistetaan alkuvaiheessa sellaisia rakenteita, joilla ei ole tiukasti määrättyjä lujuusvaatimuksia.

Betonin käyttöä halutaan vähentää rakentamisessa, sillä sen ainesosan, sementin, valmistaminen aiheuttaa suuria päästöjä. Komposiitti olisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Teksti: Janne Luotola, Insinööriliitto
Valokuva: Mikko Nikkinen
Renderöity kuva: Topi Huhtanen

Tuoreimmat artikkelit Näytä kaikki

Artikkelit 18.9.2018

Oulun ammattikorkeakoulun ralliautoprojektissa kehitetään uudenlaisia rakenteita ja anturidatan pilvilaskentaa.

Artikkelit 6.9.2018

Työministeri Jari Lindström on asettanut kolmikantaisen työryhmän valmistelemaan kilpailukieltosopimusten rajoittamista lainsäädännöllä. Kilpailukiellot alkavat olla arkipäivää.

Artikkelit 5.9.2018

Työpaikalla puhutaan muun muassa perhe-elämästä, jos näyttää siltä, että se häiritsee työssä jaksamista.

Insinööri–näköislehti Arkisto

Insinööri

4/2018
Näköislehti › PDF-tiedosto ›Lehtiarkisto › Ratkaisut kakuroon
ja Tiukkaan trioon ›

Seuraava numero
ilmestyy viikolla 42.