Insinööriliitto esittää paikallisten sopimusten rekisteröintiä

4.6.2018

Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo haluaa hälventää paikallisen sopimisen ympärillä olevaa tietämättömyyttä ja epäluottamusta paikallisen sopimisen rekisteröinnillä.

– Paikallisesta sopimisesta puhutaan paljon, mutta oikeaa tietoa tuntuu olevan merkittävästi puhetta vähemmän. Jotta luulo vaihtuisi tiedoksi, voisi olla paikallaan, että kaikki paikalliset sopimukset vietäisiin helpolla teknisellä ratkaisulla sopivan tahon ylläpitämään tietokantaan, Salo esittää.

Hänen mielestään paikallisten sopimusten rekisteröinnillä olisi paljon myönteisiä vaikutuksia. Yhdestä paikasta olisi saatavilla ajankohtainen tieto paikallisen sopimisen määrästä ja siinä tapahtuvista muutoksista.

– Paitsi että paikallisen sopimisen tilaa voisi helposti seurata, saisimme esimerkkejä erilaisista sopimisen malleista. Lain ja sopimusten edellytykset olisivat rekisteröinnin kautta helpommin valvottavissa. Uskon, että ajan myötä aito, molempia osapuolia hyödyttävä joustavuus tätä kautta lisääntyisi ja paikalliseen sopimiseen syntyisi lisää tilaa ja mahdollisuuksia, Salo sanoo.

Insinööriliiton mallissa paikallinen sopimus ei olisi voimassa ilman rekisteröintiä. Salon mukaan tämä toisi avoimuuden kautta sopimisen turvaa kaikille osapuolille.

– Rekisteröinti voi ensihätään tuntua vaikealta ja byrokraattiselta, mutta olen varma, että rekisteröintiin löytyy helppo ratkaisu. Tärkeintä on löytää keino edistää aitoa paikallista sopimista tavoilla, jotka perustuvat tietoon eikä mutu-tuntumaan.

Salon mielestä paikallisesta sopimisesta on tehty julkisessa keskustelussa myytinomainen taikakalu, joka kertaheitolla ratkaisee kaikki työllistämiseen ja yrittämiseen liittyvät ongelmat.

Tosiasiallisesti paikallista sopimista on yrityksissä tehty vuosikymmenten ajan. Ja se lisääntyy kaiken aikaa: esimerkiksi kilpailukykysopimuskierros toi mahdollisuuden sopia työaikapankeista, kriisilausekkeita ja erilaisia työajan pidentämisen malleja.

– Myös viime liittokierroksen palkkaratkaisut sisälsivät vahvan paikallisen sopimisen elementin. Kun katsomme asiaa historiallisesti, 1990-luvulta on otettu valtava loikka, mitä tulee paikallisen sopimisen mahdollisuuksiin, Salo sanoo.

Uusimmat uutiset Näytä kaikki

Euroopan parlamentti haluaa rajoittaa nollatuntisopimuksia

19.10.2018 Euroopan parlamentin työllisyysvaliokunta hyväksyi eilen kantansa komission ehdotukseen työolodirektiiviksi. Valiokunta haluaa suitsia nollatuntisopimusten käyttöä työajan vakiintumismallin avulla. Suomen palkansaajat esittivät hyväksyttyä kantaa. Uudistus parantaa epävarmassa tilanteessa olevien työntekijöiden asemaa ja saattaa edellyttää lakimuutoksia Suomessakin, Finunions arvioi.

Iso laivatilaus tuo työtä Raumalle

18.10.2018 Rauma Marine Constructions ja Tallink allekirjoittivat tänään aiesopimuksen uudesta matkustaja-autolautasta. Tallinnan ja Helsingin väliseen liikenteeseen tuleva matkustaja-autolautta on arvoltaan noin 250 miljoonaa euroa. Se rakennetaan Rauman telakalla. Tallink Shuttle -aluksen suunnittelu alkaa keväällä 2019 ja rakentaminen vuonna 2020. Alus toimitetaan tilaajalle vuoden 2021 lopussa. Uusi alus on suurin RMC:ltä tilatuista aluksista. Matkustajia mahtuu laivaan 2 800 henkilöä. Työllisyysvaikutus on noin 1 500 henkilötyövuotta.

Palkka-avoimuus lisäisi tasa-arvoa

16.10.2018 Jos palkkoja voidaan vertailla, esimerkiksi sukupuoleen liittyvään syrjintään voidaan puuttua nykyistä helpommin, todetaan palkka-avoimuutta koskevassa selvityksessä. Tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara luovutti selvityksen tänään perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle. Selvityksen mukaan yksittäisen työntekijän oikeutta saada palkkatietoa pitää parantaa.

Insinööri–näköislehti Arkisto

Insinööri

5/2018
Näköislehti › PDF-tiedosto ›Lehtiarkisto › Ratkaisut kakuroon
ja Tiukkaan trioon ›

Seuraava numero
ilmestyy viikolla 50.